Sigurno ste barem jednom u životu čuli izraz „Mišelin beba“. Ovaj izraz je potekao iz marketinga, tačnije iz reklame za gume poznatog brenda Michelin iz 1985. godine. Upotreba beba u reklamama jedan je od najstarijih marketinških „trikova“, visoko efikasan i zlata vredan. Pravilo je jednostavno – bebe, životinje i lepe žene prodaju proizvode.
Od kada je sveta i veka, ljudi su „slabi“ na bebe. Malo šta je slađe od male, mirišljave, pufnaste bebice koja nas gleda znatiželjnim očima. Bebe kod ljudi pokreću najlepša pozitivna osećanja i privlače pažnju. Nauka kaže da je naš pozitivni, emotivni odgovor zapravo instinktivna reakcija koju imamo kada vidimo bebe. Opsežno istraživanje Univerziteta u Oksfordu, katedra za psihijatriju, potvrdilo je da ljudi emotivno, empatično i iracionalno reaguju na bebe. Primenom neuromarketinga naučnici su zaključili da se u mozgu odraslih ljudi aktiviraju centri zaduženi za emocije svaki put kada vide slike beba. Sličan šablon uočen je i kod muškaraca koji su ovako reagovali na „baby face“ žene.
Foto: Neuroscience Marketing/Oxford University
S toga, moć koju bebe imaju u marketingu i reklamama ne iznenađuje. Jedan od najboljih primera kako su bebe godinama korišćene u reklamama jeste brend vode Evian. Više od 20 godina u reklama Evian vode, bebe su glavni glumci, metaforički upućujući na čistoću i visok kvalitet vode, kao i da nas voda čini večito mladima
Foto: Advetising Age/Evian
Od domaćih brendova, primer koji me oduševljava godinama je reklama toalet papira brenda Perfex. Pod sloganom „Lakše se briše“, Perfex je 2009. godine uspešno povezao decu i pačiće sa toalet papirom, koristeći metaforu da potrošačima ilustruju osećaj korišćenja svojih proizvoda.
Foto: Youtube/Perfex
Poslednjih godina sa ekspanzijom digitalnog marketinga i društvenih medija, tradicionalne reklame zamenjene su sadržajem koji kreiraju sami korisnici neretko influenseri. Deca i životinje, posebno kućni ljubimci, mace i kuce caruju Internetom. U digitalnoj eri, bebe i životinje predstavljaju sadržaj koji izaziva najviše pozitivnih reakcija korisnika na društvenim mrežama. S toga su se pravila marketinga donekle promenila. Metaforičko povezivanje beba, dece i životinja sa brendovima dobilo je novi oblik i novu arenu. Danas, brendovi tragaju za influenserima, mikro i nano influenserima, koji će kroz stvarniju prizmu reklamirati njihove proizvode. Ono što se nije promenilo jeste etička strana reklama. Na roditeljima influenserima, kao i na brendovima je odgovornost da postave granice do kojih će se bebe i deca eksponirati u svrhe reklamiranja proizvoda. Zato budite obazrivi, jesu bebe slatke i kuce slatke, i da sigurno će izazvati reakcije, imaćete dobar engagement, puno lajkova i deljenja, samo pazite koja je cena svega toga.