Crni petak, ili popularno Black Friday je datum koji poslednjih godina uživa sve veće interesovanje brendova u Srbiji, koji manje ili više uspešno komercijalizuju poslednji petka u novembru. Međutim, iako se Crni petak zvanično ne slavi u Srbiji i nije povezan sa našom kulturom i tradicijom, ovaj “praznik” se ustoličio kao jedan od udarnih dana za kupovinu u Srba. Pa ako Vas kao mene zanima odakle ovaj fenomen kod nas, evo par činjenica koje će Vam pomoći da bolje upoznate sa situacijom.
Kako bih Vas uvela u celu priču, počeću od početaka. Crni petak se izvorno vezuje za krah Njujorške berze 1869. godine, koji je izazvala trgovina zlatom i dogodila se naravno – u Petak. Taj petak je mnoge „zavio u crno“, pa otuda i naziv „Crni petak“ ili „Black Friday“. Međutim, shopping manija koju danas poznajemo ustoličena je tek 1950. godine u Filadelfiji, SAD, kada su zabeležene velike gužve u saobraćaju i prodavnicama, opet u petak nakon Dana Zahvalnosti (eng. Thanksgivingday). Još jedna zanimljivost koja se vezuje za ovaj dan vezuje se računovodstvene knjige vodile ručno, gde se crnom bojom upisivala strana prihoda, a crvenom rashoda. Priča kaže da bi poslednjeg petka u novembru, dan nakon Dana Zahvalnosti sve knjige bile „crne“, pa otuda još jedno tumačenje imena dana.
Foto: The Sun
Promućurni donosioci odluka u Americi, prepoznali su potencijal ovog dana (petak nakon Dana Zahvalnosti bio je neradan dan), pa su do tada jednodnevni praznik pretvorili u četvorodnevno slavlje. Poslednji petak u novembru, aka Crni petak, na ovaj način postao jedan od dva najveća shopping dana u Americi. Za Black Friday u Americi su popusti značajni, onako kako samo Ameri znaju (popust na popust i sl.). U Americi se Black Friday opravdano čeka cele godine, jer se dobro pazari, na veliko i često bezumno. Zabeležene su i sutuacije u kojima su ljudi povređeni tokom ovih shopping poduhvata. Takođe, u SAD-u nakon Black Friday sledi Cyber Monday kada sve ono što je bilo sniženo u petak bude dodatno sniženo u ponedeljek, bar ono što preostane. Dakle, consumerisam at it’s best!
Foto: CNBC
Za razliku od Amerike, u Srbiji je slika dosta drugačija. Kod nas je Crni petak posledica praćenja trendova domaćih kompanija, koje tragaju za načinom da pospeše prodaju u periodu pred Novogodišnje praznike. Istraživanja potvrđuju da su potrošači manje skloni potrošnji neesencijalnih dobara pred praznike, jer se spremaju za kupovinu poklona. Pored toga, situacija u Srbiji je takva da su popusti za Crni petak značajno manji nego sezonski koji slede od sredine decembra i ni blizu kao u Americi. I još zanimljivije, popusti kod nas ostaju aktuelni i nakon Crnog petka :).
Zato kao potrošači budite obazrivi i ne vodite se komunikacijom popusta koji će Vas već sutradan sačekati u tim istim prodavnicama.