Čarolija marketinga

Branka Novčić Korać

20. Decembar, 2022

  • #brand
  • #marketing

8 minuta

Dobar dan, dobri ljudi!

Praznici nam stižu i u @ja_branka marketing zajednicu, pa će danas 672 marketara da slavi marketing, čitajući ovaj newsletter. Zato, srećan četvrtak svima koji slave!

U današnjem prazničnom izdanju newslettera, tema su, naravno – praznične reklame. Kroz primere dobre prakse „Bogova marketinga“, predstaviću vam neke od kultnih prazničnih, starih i novih reklama koje su postavile trendove i oblikovale marketing.

Sezona praznika je za marketare posebno doba godine. Glavni cilj prazničnih reklama je da se brendovi pokažu kao naši prijatelji, deo naših porodica koji sa nama proslavljaju praznike (ok, i „suptilno“ prodaju svoje proizvode). Praznici su period kad nastaju sjajne reklame, često, neopterećene tipičnim KPI-evima (key performans indicators – ključnim indikatorima uspešnosti), za koje se izdvajaju veliki budžeti. Međutim, pred marketarima su i veliki izazovi – kako ne upasti u praznični kliše, naći pravac koji do sada nije iskorišćen, poslati „neviđenu“ poruku i pronaći pravu pesmu/lice. Zato su praznici, neretko, bili povod za neke velike iskorake u marketingu kada su stvarane reklame sa snažnom emocijom koje se pamte.

Kao i za većinu marketara, tako i za mene, praznične reklame zauzimaju posebno mesto, pa, od kada je počela moja digitalna avantura, razmišljala sam kako da „Praznične Reklamoždere“ preselim online. Tako je nastalo jedno od mojih omiljenih predavanja -„Praznične reklame“, koje tradicionalno, već 3 godine za redom, organizujem krajem decembra (obavezno pogledajte informacije na kraju mail-a).

U prilog mojoj prazničnoj euforiji, danas sam za vas izdvojila neke od kultnih, stranih i domaćih, prazničnih reklama „Bogova marketinga“, od kojih su neke obeležile i „Praznične reklame“ i našle se na mojoj listi „TOP 10 prazničnih reklama 2020 i 2021“.

CocaCola (1931) | Santa Claus

Coca-Cola oglas sa Deda Marrom iz 1931.

Urbana legenda marketinga kaže da je CocaCola promenila boju odela Deda Mraza, te da je, do tada uobičajeno zeleno odelo Deda Mraza, zamenila crvenim. Kao i u svakoj priči, i ovde ima malo istine. Do 1930. Deda Mraz je zaista nosio zeleno odelo, ali je CocaCola prepoznala i iskoristila prve pojave crvenog odela i povezala ga sa brendom (klejmovala teritoriju, što bi se reklo u marketingu). Kako bi uspela u svojoj nameri, CocaCola je angažovala umetnika Haddon Sundblom da napravi oglasnu (advertajzing) ilustraciju veselog, prazničnog i buckastog Deda Mraza (pravog Deda Mraza, ne čoveka obučenog u kostim).

Pravi uspeh je došao pošto je CocaCola reklamu sa Deda Mrazom postavila u sve vodeće štampane magazine tog vremena i napravila pravu revoluciju u oglašavanju. Na ovaj način, CocaCola je uticala na oblikovanje slike o Deda Mrazu koju i mi danas poznajemo, a CocaCola-in Deda Mraz u crvenom odelu, postao je zauvek sinonim za pravog Deda Mraza. Brilijantan potez CocaCole, koja kroz godine nastavlja da nas oduševljava prazničnim reklamama iz kategorije #takotoradeveliki!

Hershey’s Kisses (1989) | Christmas Bells

Reklama za Hershey’s Kisses, nazvana simbolično „Božićna zvona“ (eng. Christmas bells), nastala je pred praznike 1989. godine. U marketingu „Christmas bells“ reklama zauzima posebno mesto. U istoriji dugoj preko 30 godina, važi za reklamu sa najdužim stažom, koja je ostala gotovo nepromenjena.

Sa digitalizacijom, Hershey’s je 2016. godine rešio da se modernizuje i poradio je na grafici reklame, da bi, pred praznike 2018. godine, predstavio i digitalnu verziju „poljubaca“, pogodnu za deljenje na društvenim medijima.

Yellow Pages (1992) | Mistletoe

Za sve vas rođene 2000-ih :), sledi jedna marketing poslatica. Do ekspanzije interneta, Žute strane (eng. Yellow Pages) su bile glavni način oglašavanja raznih biznisa. Ukratko, knjiga sabranih oglasa, posložena po kategorijama. Maestralna reklama pod nazivom „Mistletoe“ kompanije Yellow Pages (koja, posle preko 50 godina poslovanja, više ne postoji), u marketingu je primer, za to vreme, kratke, inovativne i efektivne forme oglašavanja. U samo 19 sekundi, bez upotrebe glasa, Yellow Pages nam je poslao snažnu poruku -Tu smo da vam pomognemo u svemu.

Doc Morris (2020) | Take Care of Yourself

Jedan od mojih omiljenih svežih primera prazničnih reklame je maestralna reklama nemačkog lanca apoteka Doc Morris. Reklama pod nazivom „Take care od Yourself“, nastala je tokom pandemije covid-19 2020. godine. Baš u ono vreme kada smo svi bili zatvoreni, usamljeni i puni emocija. Kroz ovu reklamu, Doc Morris nas je podsetio na sve što smo proživljavali tokom tog teškog perioda pandemije i ostaje zapisana u istoriji marketinga kao podsetnik na neka izazovna vremena koja su nas naučila važnim lekcijama.

A1 Srbija (2021) | Srećna ti NovA1

Kada su domaći brendovi u pitanju, najgenijalnije reklame za praznike prave telekomunikacioni operateri i to je praksa iz godine u godinu. Kraj 2021. godine poslužio je kompaniji Vip Mobile da praznike iskoristila da se rebrendira, promeni ime i javnosti predstavi kao A1 Srbija. Najavljeni kraj pandemije bio je sjajan povod da se kompanija rebrendira i predstavi kroz jednu realističnu, pozitivnu i veselu reklamu, posvećenu slavljenju života u post-covid godini.

Dutch State Lottery (2022) | Husky Frida

Ovogodišnji favorit, kada su praznične reklame u pitanju, mi je, za sada, reklama Holandske državne lutrije. Većina vas, kao ni ja, do ovog trenutka za nju nije ni znala. Poznato je da lutrije učestalo prave reklame pred praznike sa idejom da se potrošači podstaknu da okušaju sreću (potroše novac), ali ove godine Holanđani su uradili genijalan i drugačiji posao. Uobičajenu priču o dobitniku na lutriji su predstavili na skroz drugačiji način i poslali snažnu poruku – Nemojte čekati da vas sreća pogodi, kreirajte je sami!

Korisni saveti

Za kraj, sumiraću kroz par korisnih saveta temu Prazničnih reklama i ono što možemo da naučimo iz ovih primera:

  1. Neočekivani rasplet priče. Jedno od ključnih pravila svih dobrih priča u istoriji čovečanstva, pa i reklama, je da se do kraja priče publika drži u neizvesnosti. Ukoliko želite da ispričate priču koja će biti upamćena, potrebno je da na kraju pošaljete snažnu, emotivnu poruku kroz rasplet koji se ne očekuje od brenda. Najbolje reklame su one za koje do kraja ne znate kako će se završiti.
  2. „Vau“ efekat. Želja svih marketara je da postignu „vau“ efekat u svojim reklamama, odnosno, da ostave gledaoce iznenađene, zapanjene i oduševljene pričom koju su ispričali. Reklama Holandske državne lutrije je odličan primer kako se postiže „vau“ efekat i reklama za pamćenje, čak, i među publikom koja nije primarna ciljna grupa kompanije.
  3. Emocija, emocija i opet emocija. Veliki brendovi, oni „Bogovi marketinga“, pričaju priče pune emocija. Da bi se publika povezala sa takvim pričama, potrebno je da su te priče istinite, realistične i da se publika pronalazi u njima. U marketingu postoji čitava oblast koja se bavi emocionalnim brendiranjem 🙂 i time kako, kroz razne strategije, pokrenuti emocije potrošača. Praznične reklame su odličan primer kako se povod praznika koristi za pokretanje najtoplijih i najpozitivnijih emocija!

Preporuka za čitanje

x
biznis
Jovana Antić
Zakaži
Biografija

Jovana Antić je završila osnovne i master studije na Univerzitetu Bocconi u Milanu, smer Međunarodna ekonomija. Posle završetka studija, 10 godina je gradila korporativnu karijeru u vodećoj farmaceutskoj kompaniji u regionu Hemofarm. U korporaciji, Jovana je radila u sektoru marketinga i restruktuiranja. Takođe, u periodu od 2011. godine do 2015. godine radila je kao zamenik direktora kompanije Velexfarm, specijalizovane za veleprodaju lekova. Po povratka u Hemofarm bila je angažovana kao savetnica generalnog direktora za marketing, da bi od 2017. godine postala Senior Direktor tima za marketing i prodaju CHC i OTC lekova. 2019. godine napušta korporativni svet i posvećuje se preduzetništvu i konsaltingu. Nekoliko godina je bila angažovana kao konsultant u Hemofarmu za marketing, komunikacije i digitalne transformacije.

Paralelno sa radom u korporaciji, pasionirano se bavila preduzetništvom i počela da gradi svoj brend KOOZMETIK, jedan od prvih domaćih brendova prirodne kozmetike, proizveden u Srbiji. Brend Koozmetik je danas jedan od lidera u kategoriji prirodne kozmetike, a istakao se kvalitetom i celokupnim nastupom na tržištu Srbije. Nakon uspeha brenda Koozmetik, Jovana je nastavila sa preduzetničkim poduhvatima. Od 2018godine pokreće svoj novi brend za dizajn, proizvodnju i prodaju dečije odeće MALO.

“Preduzetništvo je nešto čemu sam težila od kada sam bila mala, a to znači, da danas imam ideju, sutra je validiram sa sobom i tržištem, a već prekosutra krećem u realizaciju iste. Imam dvoje dece i 2 biznisa koje su oni pokrenuli zajedno sa mnom. Sa prvim detetom KOOZMETIK, a sa drugim MALO. Svaki dan mi je ispunjen izazovima i radošću kada te izazove rešim ili dostižem. Uvek razmišljam da sve uradim na 110%, i nije mi teško da se za tih poslednjih 10% posebno angažujem. Biram najbolji tim neistomišljenika sa pravim vrednostima, i verujem u ljude, edukaciju i kvalitet. ‘’

x
MARKETING
Branka Novčić Korać
Zakaži
Biografija

Branka Novčić Korać je ekspert u oblasti brend menadžmenta, sa fokusom na razvoju brend identiteta i upravljanju imidžom brenda.

Docent na Katedri za Marketing menadžment i odnose s javnošću Fakulteta organizacionih nauka, Univerziteta u Beogradu. Doktorirala je 2015. godine u oblasti brendiranja područja, na temi „Razvoj modela brendiranja nacija“, a fokus disertacije bio je na istraživanju interne i eksterne percepcije brenda Srbije. U oblasti brendiranja područja akademski se usavršavala u Italiji (Universitadegli Studi di Milano, Dipartimento di ScienzeSociali e Politiche), Austriji Center for Southeast European Studies, University of Graz) i Sloveniji (Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede).

Profesionalno i stručno usavršavanje nastavila je i tokom rada na Fakultetu, radeći kao stručni saradnika i rukovodilac na projektima Arheološkog parka Viminacium, Dunavskog centra za kompetencije (Operativni marketing plan za destinaciju Cetral Danube Tour), Ministarstva poljoprivrede Republike Srbije (Strategija razvoja vinarstva i vinogradarstva Republike Srbije), Pokrajinskog sekretarijata za privredu i turizam (Program turističkog brendiranja AP Vojvodine), Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija (Istraživanje stanja tržišta pružaoca usluga smeštaja), Tehnomanije d.o.o., Olimpijskog komiteta Srbije, brenda Equabottles (Slovenija), marketinške agencije Viralbeat (Italija), kao i kroz saradnju sa malim, domaćim brendovima.

Danas je saradnik u konsultantskoj kući Horwath HTL Beograd i suosnivač  nevladine organizacije Centar za brendiranje područja. Autor je knjiga, naučnih i stručnih radova.

x
Marketing Biznisa
Branka Novčić Korać
O nama
Svesne smo činjenice da su pomoć i poslovni saveti najviše potrebni malim biznisima, ali i da niste uvek u prilici da angažujete vrsne stručnjake. Iz tog razloga osmislile smo programe konsultacija po meri Vašeg biznisa. Kroz 3 programa konsultacija dobićete praktične savete i konkretna znanja, prožete primerima iz prakse, koji će unaprediti Vaš biznis.

Kako bismo Vam pružile adekvatne stručne savete, udružile smo Jovanino bogato korporativno iskustvo i preduzetnička znanja u pokretanju novih biznisa, i Brankinu višegodišnju konsultantsku praksu i teorijska znanja iz marketinga. LearningLAB Vam daje pristup našem načinu razmišljanja i marketing/biznis logici zahvaljujući kojima na praktičan način pristupamo izazovima poslovanja.

    Prijava





    x