Fenomen Crni Petak

Branka Novčić Korać

1. Decembar, 2022

  • #marketing

5 min

Crni petak, ili popularno Black Friday je datum koji poslednjih godina uživa sve veće interesovanje brendova u Srbiji, koji manje ili više uspešno komercijalizuju poslednji petka u novembru. Međutim, iako se Crni petak zvanično ne slavi u Srbiji i nije povezan sa našom kulturom i tradicijom, ovaj “praznik” se ustoličio kao jedan od udarnih dana za kupovinu u Srba. Pa ako Vas kao mene zanima odakle ovaj fenomen kod nas, evo par činjenica koje će Vam pomoći da bolje upoznate sa situacijom.

Kako bih Vas uvela u celu priču, počeću od početaka. Crni petak se izvorno vezuje za krah Njujorške berze 1869. godine, koji je izazvala trgovina zlatom i dogodila se naravno – u Petak. Taj petak je mnoge „zavio u crno“, pa otuda i naziv  „Crni petak“ ili „Black Friday“. Međutim, shopping manija koju danas poznajemo ustoličena je tek 1950. godine u Filadelfiji, SAD, kada su zabeležene velike gužve u saobraćaju i prodavnicama, opet u petak nakon Dana Zahvalnosti (eng. Thanksgivingday). Još jedna zanimljivost koja se vezuje za ovaj dan vezuje se računovodstvene knjige vodile ručno, gde se crnom bojom upisivala strana prihoda, a crvenom rashoda. Priča kaže da bi poslednjeg petka u novembru, dan nakon Dana Zahvalnosti sve knjige bile „crne“, pa otuda još jedno tumačenje imena dana.

Foto: The Sun

Promućurni donosioci odluka u Americi, prepoznali su potencijal ovog dana (petak nakon Dana Zahvalnosti bio je neradan dan), pa su do tada jednodnevni praznik pretvorili u četvorodnevno slavlje. Poslednji petak u novembru, aka Crni petak, na ovaj način postao jedan od dva najveća shopping dana u Americi. Za Black Friday u Americi su popusti značajni, onako kako samo Ameri znaju (popust na popust i sl.). U Americi se Black Friday opravdano čeka cele godine, jer se dobro pazari, na veliko i često bezumno. Zabeležene su i sutuacije u kojima su ljudi povređeni tokom ovih shopping poduhvata. Takođe, u SAD-u nakon Black Friday sledi Cyber Monday kada sve ono što je bilo sniženo u petak bude dodatno sniženo u ponedeljek, bar ono što preostane. Dakle, consumerisam at it’s best!

Foto: CNBC

Za razliku od Amerike, u Srbiji je slika dosta drugačija. Kod nas je Crni petak posledica praćenja trendova domaćih kompanija, koje tragaju za načinom da pospeše prodaju u periodu pred Novogodišnje praznike. Istraživanja potvrđuju da su potrošači manje skloni potrošnji neesencijalnih dobara pred praznike, jer se spremaju za kupovinu poklona. Pored toga, situacija u Srbiji je takva da su popusti za Crni petak značajno manji nego sezonski koji slede od sredine decembra i ni blizu kao u Americi. I još zanimljivije, popusti kod nas ostaju aktuelni i nakon Crnog petka :).

Zato kao potrošači budite obazrivi i ne vodite se komunikacijom popusta koji će Vas već sutradan sačekati u tim istim prodavnicama.

 

x
biznis
Jovana Antić
Zakaži
Biografija

Jovana Antić je završila osnovne i master studije na Univerzitetu Bocconi u Milanu, smer Međunarodna ekonomija. Posle završetka studija, 10 godina je gradila korporativnu karijeru u vodećoj farmaceutskoj kompaniji u regionu Hemofarm. U korporaciji, Jovana je radila u sektoru marketinga i restruktuiranja. Takođe, u periodu od 2011. godine do 2015. godine radila je kao zamenik direktora kompanije Velexfarm, specijalizovane za veleprodaju lekova. Po povratka u Hemofarm bila je angažovana kao savetnica generalnog direktora za marketing, da bi od 2017. godine postala Senior Direktor tima za marketing i prodaju CHC i OTC lekova. 2019. godine napušta korporativni svet i posvećuje se preduzetništvu i konsaltingu. Nekoliko godina je bila angažovana kao konsultant u Hemofarmu za marketing, komunikacije i digitalne transformacije.

Paralelno sa radom u korporaciji, pasionirano se bavila preduzetništvom i počela da gradi svoj brend KOOZMETIK, jedan od prvih domaćih brendova prirodne kozmetike, proizveden u Srbiji. Brend Koozmetik je danas jedan od lidera u kategoriji prirodne kozmetike, a istakao se kvalitetom i celokupnim nastupom na tržištu Srbije. Nakon uspeha brenda Koozmetik, Jovana je nastavila sa preduzetničkim poduhvatima. Od 2018godine pokreće svoj novi brend za dizajn, proizvodnju i prodaju dečije odeće MALO.

“Preduzetništvo je nešto čemu sam težila od kada sam bila mala, a to znači, da danas imam ideju, sutra je validiram sa sobom i tržištem, a već prekosutra krećem u realizaciju iste. Imam dvoje dece i 2 biznisa koje su oni pokrenuli zajedno sa mnom. Sa prvim detetom KOOZMETIK, a sa drugim MALO. Svaki dan mi je ispunjen izazovima i radošću kada te izazove rešim ili dostižem. Uvek razmišljam da sve uradim na 110%, i nije mi teško da se za tih poslednjih 10% posebno angažujem. Biram najbolji tim neistomišljenika sa pravim vrednostima, i verujem u ljude, edukaciju i kvalitet. ‘’

x
MARKETING
Branka Novčić Korać
Zakaži
Biografija

Branka Novčić Korać je ekspert u oblasti brend menadžmenta, sa fokusom na razvoju brend identiteta i upravljanju imidžom brenda.

Docent na Katedri za Marketing menadžment i odnose s javnošću Fakulteta organizacionih nauka, Univerziteta u Beogradu. Doktorirala je 2015. godine u oblasti brendiranja područja, na temi „Razvoj modela brendiranja nacija“, a fokus disertacije bio je na istraživanju interne i eksterne percepcije brenda Srbije. U oblasti brendiranja područja akademski se usavršavala u Italiji (Universitadegli Studi di Milano, Dipartimento di ScienzeSociali e Politiche), Austriji Center for Southeast European Studies, University of Graz) i Sloveniji (Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede).

Profesionalno i stručno usavršavanje nastavila je i tokom rada na Fakultetu, radeći kao stručni saradnika i rukovodilac na projektima Arheološkog parka Viminacium, Dunavskog centra za kompetencije (Operativni marketing plan za destinaciju Cetral Danube Tour), Ministarstva poljoprivrede Republike Srbije (Strategija razvoja vinarstva i vinogradarstva Republike Srbije), Pokrajinskog sekretarijata za privredu i turizam (Program turističkog brendiranja AP Vojvodine), Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija (Istraživanje stanja tržišta pružaoca usluga smeštaja), Tehnomanije d.o.o., Olimpijskog komiteta Srbije, brenda Equabottles (Slovenija), marketinške agencije Viralbeat (Italija), kao i kroz saradnju sa malim, domaćim brendovima.

Danas je saradnik u konsultantskoj kući Horwath HTL Beograd i suosnivač  nevladine organizacije Centar za brendiranje područja. Autor je knjiga, naučnih i stručnih radova.

x
Marketing Biznisa
Branka Novčić Korać
O nama
Svesne smo činjenice da su pomoć i poslovni saveti najviše potrebni malim biznisima, ali i da niste uvek u prilici da angažujete vrsne stručnjake. Iz tog razloga osmislile smo programe konsultacija po meri Vašeg biznisa. Kroz 3 programa konsultacija dobićete praktične savete i konkretna znanja, prožete primerima iz prakse, koji će unaprediti Vaš biznis.

Kako bismo Vam pružile adekvatne stručne savete, udružile smo Jovanino bogato korporativno iskustvo i preduzetnička znanja u pokretanju novih biznisa, i Brankinu višegodišnju konsultantsku praksu i teorijska znanja iz marketinga. LearningLAB Vam daje pristup našem načinu razmišljanja i marketing/biznis logici zahvaljujući kojima na praktičan način pristupamo izazovima poslovanja.

    Prijava





    x