Dobar dan, dobri ljudi!
Dobro došli u @ja_branka marketing zajednicu koja okuplja 1.465 marketara koji će čitati današnji Newsletter. Zato, srećan četvrtak u utorak svima koji slave!
Za povratnički Newsletter, posle zimskog raspusta, odabrala sam temu koja razbija mitove i stereotipe o tome šta marketing jeste, a šta nije. Jedan od glavnih razloga zašto danas pišem o marketing mitovima, jeste konstantna degradacija marketing struke, uprošćavanje profesije i podvođenje pod „prodavanje magle“. Kako sam se opredelila da mi struka i poziv budu vezani za marketing, osećam dužnost i obavezu da o ovoj temi pričam glasno i jasno. Analiza trenutne situacije dovela me je do, prema mom mišljenju, osnovnog razloga za okolnosti u kojima smo. Glavni uzrok situacije u kojoj se marketinška struka danas nalazi, jeste ekspanzija društvenih medija i pružanje mogućnosti svakom pojedincu da kaže šta misli. I ne samo to, već i da može da pokrene i vodi svoj, primera radi, Instagram biznis, oglašava se, kreira sadržaj i prodaje proizvode. Samim tim je omogućen upliv velikog broja, dobrano needukovanih „preduzetnika preko noći“ u marketinške vode ili, barem ono što oni veruju, da marketing jeste. Međutim, ukoliko krenemo od osnovne svrhe poslovanja svakog preduzetnika, a to je da napravi profit, dolazimo do kvake 63.
Danas, svako ko ima poslovni poduhvat na internetu ili Instagramu, mora da poznaje osnove marketinga i ekonomije da bi opstao i poslovao. Nažalost, to nije slučaj. Tržište je preplavljeno instant preduzetnicima, „poslovnim ljudima“, ličnim brendovima i influenserima. Vođeni željom za brzim profitom (koji neretko i dođe na kratak rok, a nekome i „padne sa neba“) instant preduzetnici u potrazi su za instant rešenjima i instant znanjem. Tako nas ova instant rešenja i instant znanja, dovode do instant razumevanja i praktikovanja marketinga. Vođeni time, od istih, čućete „marketing je reklama“, „marketing je oglašavanje“, „marketing je Instagram“ ili nešto šesto. Za savremene instant preduzetnike, marketing je sprint na 100m. Oni teško spoznaju da je marketing dugačak, kompleksan i težak maraton. Na posletku, tako smo završili u situaciji da je marketing postao trivijalan, vulgaran, prozaično humorističan, preterano viralan, lud i brz. Ipak, potrebno je nekako da se privuče „na brzaka“ rasuta pažnja Insta potrošača.
Drugi razlog za situaciju u kojoj se nalazimo jeste needukovanost marketara. Iz nekog, meni još nedokučivog razloga, većina ljudi u kompanijama i korporacijama veruje da može da se bavi marketingom, iako o istom malo zna. Ukoliko bi trebalo da nagađam, rekla bih da je to zato što je „marketing“ (čitaj reklama) sveprisutan u našim životima, pa čoveka lako može da zanese uverenje „šta je tu teško, znam ja to“. Za ljude u kompanijama, marketing je tu. Marketing je opipljiv, životan i stalno prisutan (jer smo bombardovani reklamama), da svako i bez znanja, marketingom može da se bavi. Iskustvo rada sa biznisima mi je pokazalo, da čak i uspešni biznisi, često nisu sigurni šta to marketing znači, šta obuhvata šta jeste i kako se praktikuje. Zapravo, drugi razlog je za mene mnogo važniji nego prvi. Marketari u kompanijama su „čuvari prolaza“ marketing struke, te ako na pozicijama u kompanijama nemamo edukovane i promišljene marketare, instant preduzetnici iz prvog razloga će preuzeti tržište.
Iako duboko verujem da većina vas koji čitate ovo pismo zna tačno šta marketing JESTE, profesor u meni, oseća snažnu potrebu da još jednom prođemo gradivo :). Zato danas da pričam o tome šta marketing NIJE! |