Dobar dan, dobri ljudi!
Veoma sam ponosna što naša @ja_branka marketing zajednica raste i danas 610 marketara čita ovaj newsletter. Zato srećan četvrtak svima koji slave!
Današnji newsletter posvećen je jednoj nepopularnoj temi u marketingu – osobama sa invaliditetom i analizi primera svetske i domaće prakse „Bogova marketinga“ koji pomeraju granice i pišu istoriju marketinga.
Prema zvaničnim podacima Svetske zdravstvene organizacije, 15% svetske populacije, ili 1, 2 milijarde ljudi, čine osobe sa invaliditetom. Stvar postaje ozbiljnija kada se u obzir uzme to da je svega 1% svih svetskih marketinških kampanja/komunikacija usmereno ili na bilo koji način komunicira osobe sa invaliditetom (i to najčešće kroz stereotipe). Dakle, iako ciljna grupa nije zanemarljiva, najčešće ostaje „nevidljiva“ za veliku većinu globalnih, a pogotovo, domaćih kompanija i brendova.
Prošle nedelje, 3. decembra, obeležen je Svetski dan osoba sa invaliditetom. Reklo bi se, za marketare, dobar povod za komunikaciju društveno odgovornih aktivnosti ili neke dobro osmišljene kampanje. Međutim, ovaj datum i povod ostali su zanemareni od strane kompanija i brendova, slično kao što se zanemaruje i sama ciljna grupa. Globalne kompanije, izuzev nekolicine, doslovno ostaju slepe tokom cele godine kada je ova ciljna grupa u pitanju. Slična situacija je i sa domaćim kompanijama, te se većina marketinških komunikacija u Srbiji svodi na jednokratne kampanje, kratkog daha, koje se obraćaju osobama sa invaliditetom.
Ali „nije sve tako crno“ – postoje neki veliki globalni i manji lokalni brendovi koji prkose ovom trendu, oni hrabri, sa stavom, koji nam pokazuju da može i drugačije. Zato sam za Vas odabrala nekoliko primera iz kategorije „Bogovi marketinga“, koji bi, zbog svojih genijalnih marketing strategija i doslednosti, trebalo da uđu u udžbenike marketinga, jer nas svojim primerom uče kako to rade veliki.
Kampanja „The Greatest“ – Apple
Ove godine kompanija Apple je napravila pravi iskorak kada su kampanje posvećene osobama sa invaliditetom u pitanju. Kampanja pod sloganom „The Greatest“ kompanije Apple predstavlja prekretnicu u načinu komunikacije i predstavljanja ove ciljne grupe. Maestralna marketinška strategija Appla zasnovana je na sjajnim tehnološkim inovacijama koje se fokusiraju na inkluzivni razvoj, kao i na proizvodima koji poboljšavaju kvalitet života osobama sa invaliditetom. Suština, pre forme :). A onda je, kao šlag na torti, predstavljen video-spot (reklama), u kojoj Apple slavi, osnažuje i na afirmativan, pozitivan način predstavlja osobe sa invaliditetom. Zapravo, najveći iskorak Apple-a jeste u načinu na koji je predstavio ovu grupu – kao heroje današnjeg vremena, jednake svima, nepokolebljive i hrabre. Strategija suprotna svim stereotipima i, kao takva, zaslužuje da se izučava u godinama koje dolaze!
Prvi modni odevni komad za osobe sa invaliditetom „SKIN“ – Neodesign x Priates Belgrade
„SKIN“ – Neodesign x Priates Belgrade
Saradnja jedne od naših najperspektivnijih mladih dizajnerki Nevene Ivanović, koja stoji iza modnog brenda NEO, i domaćeg startapa „Pirate Art Belgrade“, koji proizvodi maske za ortopedske proteze, iznedrila je jedinstven proizvod – prvi svetski modni odevni komad za osobe sa invaliditetom nazvan SKIN. SKIN je modni dodatak u formi estetske obloge za proteze, koji može da se kombinuje uz različitu garderobu i prilagođava (kastumizuje) potrebama osobe sa invaliditetom. SKIN je nakon ove saradnje postao regularan deo ponude i sastavni odevni komad svake NEO kolekcije. Odličan primer koncepta „svetsko, a naše“!
Kampanja „Hoćeš da menjamo mesta“ – Lidl Srbija
Pomeri se s mesta - Lidl kampanja
Kroz niz edukativnih poruka, u okviru svojih objekata i na parkiralištima, kompanija Lidl Srbija, u saradnji sa Nacionalnom organizacijom osoba sa invaliditetom, odlučila je marketing kampanju „Hoćeš da menjamo mesta?” usmeri na nesavesne i nepromišljene potrošače. Teme edukativnih poruka usmerene su na: nepropisno parkiranje, komunikaciju sa osobama sa invaliditetom, pogodnosti u prodavnici koje im znače i nevidljivi identitet osoba sa invaliditetom. Lidl se odlučio za strategiju podizanja svesti kod svojih potrošača. Želim im da istraju u ovom poduhvatu i glasnije govore na ovu temu, jer je ideja plemenita!
Korisni saveti
Za kraj, da sumiram kroz par korisnih saveta priču o „(Ne)sposobnom marketingu“ i osobama sa invaliditetom i onome što možemo da naučimo iz ovih primera:
- Brendovi sa stavom su budućnost. Od brendova se danas očekuje da imaju stav, kao i da zauzmu stav kada su neke važne teme u pitanju. Brendovi više nemaju privilegiju da budu nemi posmatrači događaja, već postaju glavni mediji za prenos važnih poruka.
- Zalaganje za teme u koje se iskreno veruje. Jedno od osnovnih principa uticaja i ubeđivanja je „društveno odobravanje“. Društvo će uvek da prepozna ukoliko se dugo, iskreno i bezuslovno zalažete za temu u koju verujete i o njoj govorite javno. Posledično, nagradiće vas svojim poverenjem i slediće vaš primer. Odličan primer ovakvog pristupa je brend NEO i Pirate Art Belgrade koji su se istinski i potpuno dali temi ulepšavanja života osobama sa invaliditetom.
- Suština pre forme. Kompanija Apple je sjajan primer da je potrebno prvo razviti inovativne proizvod(e) koji rešavaju problem određene ciljne grupe i pomeraju granice, pa tek onda se pozabaviti komunikacijom. Iako reklama „The Greatest“ pomera iz mesta, bila bi uzaludna bez inovativnih proizvoda.
Preporuka za čitanje
Ako vas dodatno zanimaju principi uticaja i psihologija ubeđivanja u marketingu, preporučujem da pročitate knjigu:
Cialdini, R. (2006). Influence: The Psychology of Persuasion