(Ne)sposobni marketing

Branka Novčić Korać

10. Decembar, 2022

  • #brand
  • #marketing
  • #preduzetništvo

6 minuta

Dobar dan, dobri ljudi!

Veoma sam ponosna što naša @ja_branka marketing zajednica raste i danas 610 marketara čita ovaj newsletter. Zato srećan četvrtak svima koji slave!

Današnji newsletter posvećen je jednoj nepopularnoj temi u marketingu – osobama sa invaliditetom i analizi primera svetske i domaće prakse „Bogova marketinga“ koji pomeraju granice i pišu istoriju marketinga.

Prema zvaničnim podacima Svetske zdravstvene organizacije, 15% svetske populacije, ili 1, 2 milijarde ljudi, čine osobe sa invaliditetom. Stvar postaje ozbiljnija kada se u obzir uzme to da je svega 1% svih svetskih marketinških kampanja/komunikacija usmereno ili na bilo koji način komunicira osobe sa invaliditetom (i to najčešće kroz stereotipe). Dakle, iako ciljna grupa nije zanemarljiva, najčešće ostaje „nevidljiva“ za veliku većinu globalnih, a pogotovo, domaćih kompanija i brendova.

Prošle nedelje, 3. decembra, obeležen je Svetski dan osoba sa invaliditetom. Reklo bi se, za marketare, dobar povod za komunikaciju društveno odgovornih aktivnosti ili neke dobro osmišljene kampanje. Međutim, ovaj datum i povod ostali su zanemareni od strane kompanija i brendova, slično kao što se zanemaruje i sama ciljna grupa. Globalne kompanije, izuzev nekolicine, doslovno ostaju slepe tokom cele godine kada je ova ciljna grupa u pitanju. Slična situacija je i sa domaćim kompanijama, te se većina marketinških komunikacija u Srbiji svodi na jednokratne kampanje, kratkog daha, koje se obraćaju osobama sa invaliditetom.

Ali „nije sve tako crno“ – postoje neki veliki globalni i manji lokalni brendovi koji prkose ovom trendu, oni hrabri, sa stavom, koji nam pokazuju da može i drugačije. Zato sam za Vas odabrala nekoliko primera iz kategorije „Bogovi marketinga“, koji bi, zbog svojih genijalnih marketing strategija i doslednosti, trebalo da uđu u udžbenike marketinga, jer nas svojim primerom uče kako to rade veliki.

Kampanja „The Greatest“ – Apple

 

Ove godine kompanija Apple je napravila pravi iskorak kada su kampanje posvećene osobama sa invaliditetom u pitanju. Kampanja pod sloganom „The Greatest“ kompanije Apple predstavlja prekretnicu u načinu komunikacije i predstavljanja ove ciljne grupe. Maestralna marketinška strategija Appla zasnovana je na sjajnim tehnološkim inovacijama koje se fokusiraju na inkluzivni razvoj, kao i na proizvodima koji poboljšavaju kvalitet života osobama sa invaliditetom. Suština, pre forme :). A onda je, kao šlag na torti, predstavljen video-spot (reklama), u kojoj Apple slavi, osnažuje i na afirmativan, pozitivan način predstavlja osobe sa invaliditetom. Zapravo, najveći iskorak Apple-a jeste u načinu na koji je predstavio ovu grupu – kao heroje današnjeg vremena, jednake svima, nepokolebljive i hrabre. Strategija suprotna svim stereotipima i, kao takva, zaslužuje da se izučava u godinama koje dolaze!

Prvi modni odevni komad za osobe sa invaliditetom „SKIN“ – Neodesign x Priates Belgrade

„SKIN“ – Neodesign x Priates Belgrade

Saradnja jedne od naših najperspektivnijih mladih dizajnerki Nevene Ivanović, koja stoji iza modnog brenda NEO, i domaćeg startapa „Pirate Art Belgrade“, koji proizvodi maske za ortopedske proteze, iznedrila je jedinstven proizvod – prvi svetski modni odevni komad za osobe sa invaliditetom nazvan SKIN. SKIN je modni dodatak u formi estetske obloge za proteze, koji može da se kombinuje uz različitu garderobu i prilagođava (kastumizuje) potrebama osobe sa invaliditetom. SKIN je nakon ove saradnje postao regularan deo ponude i sastavni odevni komad svake NEO kolekcije. Odličan primer koncepta  „svetsko, a naše“!

Kampanja „Hoćeš da menjamo mesta“ – Lidl Srbija

Pomeri se s mesta - Lidl kampanja

Kroz niz edukativnih poruka, u okviru svojih objekata i na parkiralištima, kompanija Lidl Srbija, u saradnji sa Nacionalnom organizacijom osoba sa invaliditetom, odlučila je marketing kampanju „Hoćeš da menjamo mesta?” usmeri na nesavesne i nepromišljene potrošače. Teme edukativnih poruka usmerene su na: nepropisno parkiranje, komunikaciju sa osobama sa invaliditetom, pogodnosti u prodavnici koje im znače i nevidljivi identitet osoba sa invaliditetom. Lidl se odlučio za strategiju podizanja svesti kod svojih potrošača. Želim im da istraju u ovom poduhvatu i glasnije govore na ovu temu, jer je ideja plemenita!

Korisni saveti

Za kraj, da sumiram kroz par korisnih saveta priču o „(Ne)sposobnom marketingu“ i osobama sa invaliditetom i onome što možemo da naučimo iz ovih primera:

  1. Brendovi sa stavom su budućnost. Od brendova se danas očekuje da imaju stav, kao i da zauzmu stav kada su neke važne teme u pitanju. Brendovi više nemaju privilegiju da budu nemi posmatrači događaja, već postaju glavni mediji za prenos važnih poruka.
  2. Zalaganje za teme u koje se iskreno veruje. Jedno od osnovnih principa uticaja i ubeđivanja je „društveno odobravanje“. Društvo će uvek da prepozna ukoliko se dugo, iskreno i bezuslovno zalažete za temu u koju verujete i o njoj govorite javno. Posledično, nagradiće vas svojim poverenjem i slediće vaš primer. Odličan primer ovakvog pristupa je brend NEO i Pirate Art Belgrade koji su se istinski i potpuno dali temi ulepšavanja života osobama sa invaliditetom.
  3. Suština pre forme. Kompanija Apple je sjajan primer da je potrebno prvo razviti inovativne proizvod(e) koji rešavaju problem određene ciljne grupe i pomeraju granice, pa tek onda se pozabaviti komunikacijom. Iako reklama „The Greatest“ pomera iz mesta, bila bi uzaludna bez inovativnih proizvoda.

Preporuka za čitanje

Ako vas dodatno zanimaju principi uticaja i psihologija ubeđivanja u marketingu, preporučujem da pročitate knjigu:

 

Cialdini, R. (2006). Influence: The Psychology of Persuasion

x
biznis
Jovana Antić
Zakaži
Biografija

Jovana Antić je završila osnovne i master studije na Univerzitetu Bocconi u Milanu, smer Međunarodna ekonomija. Posle završetka studija, 10 godina je gradila korporativnu karijeru u vodećoj farmaceutskoj kompaniji u regionu Hemofarm. U korporaciji, Jovana je radila u sektoru marketinga i restruktuiranja. Takođe, u periodu od 2011. godine do 2015. godine radila je kao zamenik direktora kompanije Velexfarm, specijalizovane za veleprodaju lekova. Po povratka u Hemofarm bila je angažovana kao savetnica generalnog direktora za marketing, da bi od 2017. godine postala Senior Direktor tima za marketing i prodaju CHC i OTC lekova. 2019. godine napušta korporativni svet i posvećuje se preduzetništvu i konsaltingu. Nekoliko godina je bila angažovana kao konsultant u Hemofarmu za marketing, komunikacije i digitalne transformacije.

Paralelno sa radom u korporaciji, pasionirano se bavila preduzetništvom i počela da gradi svoj brend KOOZMETIK, jedan od prvih domaćih brendova prirodne kozmetike, proizveden u Srbiji. Brend Koozmetik je danas jedan od lidera u kategoriji prirodne kozmetike, a istakao se kvalitetom i celokupnim nastupom na tržištu Srbije. Nakon uspeha brenda Koozmetik, Jovana je nastavila sa preduzetničkim poduhvatima. Od 2018godine pokreće svoj novi brend za dizajn, proizvodnju i prodaju dečije odeće MALO.

“Preduzetništvo je nešto čemu sam težila od kada sam bila mala, a to znači, da danas imam ideju, sutra je validiram sa sobom i tržištem, a već prekosutra krećem u realizaciju iste. Imam dvoje dece i 2 biznisa koje su oni pokrenuli zajedno sa mnom. Sa prvim detetom KOOZMETIK, a sa drugim MALO. Svaki dan mi je ispunjen izazovima i radošću kada te izazove rešim ili dostižem. Uvek razmišljam da sve uradim na 110%, i nije mi teško da se za tih poslednjih 10% posebno angažujem. Biram najbolji tim neistomišljenika sa pravim vrednostima, i verujem u ljude, edukaciju i kvalitet. ‘’

x
MARKETING
Branka Novčić Korać
Zakaži
Biografija

Branka Novčić Korać je ekspert u oblasti brend menadžmenta, sa fokusom na razvoju brend identiteta i upravljanju imidžom brenda.

Docent na Katedri za Marketing menadžment i odnose s javnošću Fakulteta organizacionih nauka, Univerziteta u Beogradu. Doktorirala je 2015. godine u oblasti brendiranja područja, na temi „Razvoj modela brendiranja nacija“, a fokus disertacije bio je na istraživanju interne i eksterne percepcije brenda Srbije. U oblasti brendiranja područja akademski se usavršavala u Italiji (Universitadegli Studi di Milano, Dipartimento di ScienzeSociali e Politiche), Austriji Center for Southeast European Studies, University of Graz) i Sloveniji (Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede).

Profesionalno i stručno usavršavanje nastavila je i tokom rada na Fakultetu, radeći kao stručni saradnika i rukovodilac na projektima Arheološkog parka Viminacium, Dunavskog centra za kompetencije (Operativni marketing plan za destinaciju Cetral Danube Tour), Ministarstva poljoprivrede Republike Srbije (Strategija razvoja vinarstva i vinogradarstva Republike Srbije), Pokrajinskog sekretarijata za privredu i turizam (Program turističkog brendiranja AP Vojvodine), Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija (Istraživanje stanja tržišta pružaoca usluga smeštaja), Tehnomanije d.o.o., Olimpijskog komiteta Srbije, brenda Equabottles (Slovenija), marketinške agencije Viralbeat (Italija), kao i kroz saradnju sa malim, domaćim brendovima.

Danas je saradnik u konsultantskoj kući Horwath HTL Beograd i suosnivač  nevladine organizacije Centar za brendiranje područja. Autor je knjiga, naučnih i stručnih radova.

x
Marketing Biznisa
Branka Novčić Korać
O nama
Svesne smo činjenice da su pomoć i poslovni saveti najviše potrebni malim biznisima, ali i da niste uvek u prilici da angažujete vrsne stručnjake. Iz tog razloga osmislile smo programe konsultacija po meri Vašeg biznisa. Kroz 3 programa konsultacija dobićete praktične savete i konkretna znanja, prožete primerima iz prakse, koji će unaprediti Vaš biznis.

Kako bismo Vam pružile adekvatne stručne savete, udružile smo Jovanino bogato korporativno iskustvo i preduzetnička znanja u pokretanju novih biznisa, i Brankinu višegodišnju konsultantsku praksu i teorijska znanja iz marketinga. LearningLAB Vam daje pristup našem načinu razmišljanja i marketing/biznis logici zahvaljujući kojima na praktičan način pristupamo izazovima poslovanja.

    Prijava





    x