Pozicioniranje brenda

Branka Novčić Korać

24. Oktobar, 2021

  • #brand

8 min

Kada se priča o marketingu postoje pojmovi koji su svima magični, zvuče super i moderno, često se koriste, a zapravo retko ko zaista zna i razume šta ti pojmovi znače. Jedan od takvih pojmova je i POZICIONIRANJE. Veoma često čujem: „Treba da pozicioniramo brend“ ili „Kako da pozicioniram brend?“, a iza zavese se nazire suštinsko pitanje sagovornika: „Šta je to pozicioniranje brenda?“. Pozicioniranje je u srži posla svakoga ko se bavi marketingom, pa ću, kako bih približila koncept pozicioniranja svim čitaocima, krenuti od početka.

Tvorci koncepta pozicioniranja su pioniri marketinga Al Reis i Jack Trout, koji su 1972. godine napisali legendarni članak „The Era of Positioning“ (srb. „Era pozicioniranja“). Članak objavljen u časopisu Advertising Age prodrmao je i zauvek promenio razumevanje marketinga. Ovo je bio prvi članak koji je običnim rečima objasnio šta je to pozicioniranje.

Foto: ries.com

Kako bi što slikovitije približili koncept, autori su pozicioniranje objasnili kao borbu za što bolju poziciju na lestvici u svesti (umu) potrošača. Zbog velike količine informacija o brendovima kojima su potrošači bombardovani, um potrošača pravi lestvice, gde svaki brend dobija svoje mesto. Uspostavljanje brenda na lestvici u svesti potrošača, zauzimanje pozicije, zapravo je pozicioniranje. Međutim da bi brend zauzeo (uspostavio) poziciju, potrebno je da se veže za neko znanje koje potrošači imaju o određenoj kategoriji proizvoda.

Foto: Advetising Age/Al Ries

Baza znanja je najbolje objašnjena na primeru prvog automobila. Kada su se pojavili prvi automobili ljudi su ih se plašili. Razumljivo, plašili su se novotarije koja im je bila nepoznata.

Foto: History/Ford Model T

Kako bi proizvođači približili automobile kupcima, iskoristili su postojeće znanje o prevoznim sredstvima – kočijama. Do pojave automobila ljudi su se prevozili kočijama. Snaga i brzina kočija merile su se brojem konja – poznatija kao KONJSKA SNAGA. U nameri da se ljudima približi šta pokreće automobil i šta se nalazi ispod haube, automobile su „zakačili“ za postojeću bazu znanja.

Foto: Carthrottle/Waters-Son

Konjska snaga se i danas koristi kao jedinica mere snage motora automobila, iako su kočije davno prestale da se koriste, a automobili postali sastavni deo naših života. Dakle, prvi proizvođači automobila su pronašli postojeću bazu znanja, zakačili se za jedinstvenost (eng. Point of Difference) i pozicionirali prve automobile.

Stvari se nisu mnogo promenile ni danas. Pozicioniranje brenda je suština svega što mi u marketingu radimo. Za nove, ne previše inovativne proizvode, tražimo poziciju, diferentnu prednost, jedinstvenost koja će ih izdvojiti i „zabeležiti“ na lestvici u svesti potrošača. Pozicioniranje je prvi i osnovni korak u razvoju svakog biznisa ili brenda. Međutim, nasuprot velikom značaju, upravo je pozicioniranje korak koji biznisi najčešće preskoče ili ne urade kako treba. Posledično, često dolazimo do toga da, primera radi, mnogi kafići liče jedan na drugi, ni po čemu nisu prepoznatljivi, ne vidi se jedinstvenost. I onda sledi čuvena rečenica: „Biznis mi ne radi kako treba. Kako da postanem prepoznatljiv“. Tada na scenu stupa retroaktivno pozicioniranje.

Na kraju, jedno je sigurno, kao što je to slučaj s ljudima, tako je i svaki biznis jedinstven i autentičan po nečemu. Važno je pronaći i negovati jedinstvenost, jer će se samo tako zaista postići prepoznatljivost na tržištu.

x
biznis
Jovana Antić
Zakaži
Biografija

Jovana Antić je završila osnovne i master studije na Univerzitetu Bocconi u Milanu, smer Međunarodna ekonomija. Posle završetka studija, 10 godina je gradila korporativnu karijeru u vodećoj farmaceutskoj kompaniji u regionu Hemofarm. U korporaciji, Jovana je radila u sektoru marketinga i restruktuiranja. Takođe, u periodu od 2011. godine do 2015. godine radila je kao zamenik direktora kompanije Velexfarm, specijalizovane za veleprodaju lekova. Po povratka u Hemofarm bila je angažovana kao savetnica generalnog direktora za marketing, da bi od 2017. godine postala Senior Direktor tima za marketing i prodaju CHC i OTC lekova. 2019. godine napušta korporativni svet i posvećuje se preduzetništvu i konsaltingu. Nekoliko godina je bila angažovana kao konsultant u Hemofarmu za marketing, komunikacije i digitalne transformacije.

Paralelno sa radom u korporaciji, pasionirano se bavila preduzetništvom i počela da gradi svoj brend KOOZMETIK, jedan od prvih domaćih brendova prirodne kozmetike, proizveden u Srbiji. Brend Koozmetik je danas jedan od lidera u kategoriji prirodne kozmetike, a istakao se kvalitetom i celokupnim nastupom na tržištu Srbije. Nakon uspeha brenda Koozmetik, Jovana je nastavila sa preduzetničkim poduhvatima. Od 2018godine pokreće svoj novi brend za dizajn, proizvodnju i prodaju dečije odeće MALO.

“Preduzetništvo je nešto čemu sam težila od kada sam bila mala, a to znači, da danas imam ideju, sutra je validiram sa sobom i tržištem, a već prekosutra krećem u realizaciju iste. Imam dvoje dece i 2 biznisa koje su oni pokrenuli zajedno sa mnom. Sa prvim detetom KOOZMETIK, a sa drugim MALO. Svaki dan mi je ispunjen izazovima i radošću kada te izazove rešim ili dostižem. Uvek razmišljam da sve uradim na 110%, i nije mi teško da se za tih poslednjih 10% posebno angažujem. Biram najbolji tim neistomišljenika sa pravim vrednostima, i verujem u ljude, edukaciju i kvalitet. ‘’

x
MARKETING
Branka Novčić Korać
Zakaži
Biografija

Branka Novčić Korać je ekspert u oblasti brend menadžmenta, sa fokusom na razvoju brend identiteta i upravljanju imidžom brenda.

Docent na Katedri za Marketing menadžment i odnose s javnošću Fakulteta organizacionih nauka, Univerziteta u Beogradu. Doktorirala je 2015. godine u oblasti brendiranja područja, na temi „Razvoj modela brendiranja nacija“, a fokus disertacije bio je na istraživanju interne i eksterne percepcije brenda Srbije. U oblasti brendiranja područja akademski se usavršavala u Italiji (Universitadegli Studi di Milano, Dipartimento di ScienzeSociali e Politiche), Austriji Center for Southeast European Studies, University of Graz) i Sloveniji (Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede).

Profesionalno i stručno usavršavanje nastavila je i tokom rada na Fakultetu, radeći kao stručni saradnika i rukovodilac na projektima Arheološkog parka Viminacium, Dunavskog centra za kompetencije (Operativni marketing plan za destinaciju Cetral Danube Tour), Ministarstva poljoprivrede Republike Srbije (Strategija razvoja vinarstva i vinogradarstva Republike Srbije), Pokrajinskog sekretarijata za privredu i turizam (Program turističkog brendiranja AP Vojvodine), Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija (Istraživanje stanja tržišta pružaoca usluga smeštaja), Tehnomanije d.o.o., Olimpijskog komiteta Srbije, brenda Equabottles (Slovenija), marketinške agencije Viralbeat (Italija), kao i kroz saradnju sa malim, domaćim brendovima.

Danas je saradnik u konsultantskoj kući Horwath HTL Beograd i suosnivač  nevladine organizacije Centar za brendiranje područja. Autor je knjiga, naučnih i stručnih radova.

x
Marketing Biznisa
Branka Novčić Korać
O nama
Svesne smo činjenice da su pomoć i poslovni saveti najviše potrebni malim biznisima, ali i da niste uvek u prilici da angažujete vrsne stručnjake. Iz tog razloga osmislile smo programe konsultacija po meri Vašeg biznisa. Kroz 3 programa konsultacija dobićete praktične savete i konkretna znanja, prožete primerima iz prakse, koji će unaprediti Vaš biznis.

Kako bismo Vam pružile adekvatne stručne savete, udružile smo Jovanino bogato korporativno iskustvo i preduzetnička znanja u pokretanju novih biznisa, i Brankinu višegodišnju konsultantsku praksu i teorijska znanja iz marketinga. LearningLAB Vam daje pristup našem načinu razmišljanja i marketing/biznis logici zahvaljujući kojima na praktičan način pristupamo izazovima poslovanja.

    Prijava





    x